CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, March 23, 2008

Amalan Membaca Menyuburkan Minda








Islam berasaskan kitabullah atau buku Allah s.w.t iaitu al-Quran, namun begitu, al-Quran yang merupakan wahyu tidak diturunkan sebagai kitab. Ia diturunkan sebagai pembacaan, sebab itu namanya al-Quran yang bererti pembacaan. Bermula dengan al-Quran, pelbagai jenis kitab berkembang dan bercambah kemudian merangkumi semua jenis ilmu yang difikirkan oleh ulamak dan cendekiawan Islam meliputi semua jenis ilmu, termasuk sains dan teknologi, malah kajian terhadap agama lain.
Umpamanya Al-Biruni semasa pemerintahan Moghul telah membuat kajian mendalam tentang agama Hindu. Buku-buku ini dihimpunkan untuk digunakan bagi penyelidikan dan perbahasan di kutub khonah dan perpustakaan yang ditaja oleh khalifah-khalifah. Buku-buku dan amalan pembacaan yang meluas di kalangan masyarakat Islam ketika itu telah menyuburkan minda dan meningkatkan intelek cendekiawan-cendekiawan Islam. Paling terkenal ialah Baitul Hikmah (gedung kebijaksanaan) semasa pemerintahan khalifah-khalifah Abasiyah di Baghdad. Kejatuhan Islam berlaku apabila penyerang-penyarang Moghul sampai ke baghdad, mereka membunuh ulamak dan cendekiawan, membakar perpustakaan dan mencampakkan buku-buku ke sungai Tigris hingga air sungai itu menjadi hitam diwarnai oleh dakwat.
Demikianlah pentingnya buku dan tabiat membaca ke arah pemantapan budaya ilmu. Usaha-usaha pemerintahan di negara kita menggalak, membaca dan menyemarakkan semangat membaca di kalangan rakyatberjalan secara berterusan. Usaha-usaha membudayakan tabiat membaca disokong oleh oleh pembinaan lebih banyak bangunan perpustakaan awam di bandar dan desa di seluruh negara. Alangkah baiknya kalau kerajinan membaca semasa di sekolah dan IPT diteruskan di alam berkerjaya agar tabiat membaca itu benar-benar menjadi satu amalan yang berkekalan dan sebagai suatu keseronokan sepanjang hayat! Bukankah membaca itu akan menyebabkan si pembacanya kaya dengan maklumat? Dunia pada hari ini dan pada abad-abad akan datang akan dikuasai oleh mereka-mereka yang bermaklumat. Justeru, jelas kepada kita bahawa tabiat membaca buku dan sebagainya tidak boleh diabaikan oleh umat Islam. Manfaat membaca perlu digunakan oleh umat Islam demi kepentingan dan pengukuhan syiar Islam.
Masyarakat yang mempunyai anggota-anggota yang membaca akan mampu menilai maklumat dan menyerlahkan ilmu darinya. Masyarakat inilah yang dianggap sebagai masyarakat berilmu yang menjadi manifestasi umat Islam. Jika kebanyakan kita tidak berilmu dan keadaan ini akan memudahkan kita diperlekehkan oleh mereka yang berilmu umpama kerbau ditarik hidung. Jika kita umat Islam membaca dan mendapat ilmu, maka kita akan terselamat daripada musuh-musuh Islam yang menyebarkan dakyah-dakyah palsu yang sesat lagi menyesatkan. Atas sebab itu persepakatan atau persaudaraan umat Islam yang dibina di atas asas akidah dan keimanan kepada Allah adalah taklif atau bebanan tanggungjawab yang sewajarnya dipikul bersama.

0 comments: